ARTEMIS QUEEN

من ایرانیم!از نوادگان کورش بزرگ!

ARTEMIS QUEEN

من ایرانیم!از نوادگان کورش بزرگ!

برادعی: پیشرفت ایران در غنی سازی اورانیوم کند بوده است

 

آقای برادعی می گوید که آژانس از تحولات اخیر در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است. (عکس: AFP)

برادعی: پیشرفت ایران در غنی سازی اورانیوم کند بوده است

محمد البرادعی روز پنجشنبه گفت که پیشرفت روند غنی سازی اورانیوم توسط ایران کند بوده و سانتریفوژ های جدید نصب شده در نطنز نیز از مدل های قدیمی است.

آقای برادعی که به برلین سفر کرده است پس از دیدار با وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت:  آژانس از تحولات اخیر در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است.

وی افزود: «ایران بین سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ سانتریفوژ مدل P1 مربوط به دهه ۱۹۷۰ را در اختیار دارد که بیش از سه هزار دستگاه نصب شده در پایان سال گذشته میلادی است.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: «ایران در حال ساخت تعدادی از دستگاه های مدل قدیمی P1 است که هم اکنون در نطنز وجود دارد.میزان پیشرفت این دستگاه ها نیز سریع نبوده است.»

وی اظهار داشت: «من از ایران می خواهم که روند غنی سازی را سرعت ندهد چرا که پیش از حرکت بیشتر ایران به سمت غنی سازی اورانیوم ما در وهله اول نیازمند یک موافقتنامه هستیم.»

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران ده روز پیش اعلام کرد که ایران کار نصب شش هزار سانتریفوژ جدید را در تاسیسات اتمی نظنز آغاز کرده است.

بر اساس اظهارات وی، دستگاه های جدید در حال نصب قادر است تا پنج برابر نمونه های قبلی اورانیوم را سریعتر غنی سازد.

این اظهارات با تردیدهای جامعه بین المللی روبرو شده و قدرت های بزرگ اعلام کردند که باید منتظر اظهار نظر آژانس در این زمینه شد.

  • «ایران در حال ساخت تعدادی از دستگاه های مدل قدیمیP1  است که هم اکنون در نطنز وجود دارد. میزان پیشرفت این دستگاه ها نیز سریع نبوده است.»

محمد البرادعی

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات رییس جمهوری ایران گفته بود:« این ادعا را نمی توان ثابت کرد، همیشه ایران ادعاهایی درباره  پیشرفت در این و یا آن مسئله را مطرح می کند. من فکر نمی کنم، شرایط به طور اساسی تغییر کرده است.»

به گزارش خبرگزاری ها، مدیر کل آژانس در سخنان خود تاکید کرد که برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران بر پایه استفاده از نسل اول سانتریفوژها که موسوم به P1   هستند قرار دارد. اگرچه تحقیقات در زمینه غنی سازی اورانیوم با دستگاه های پیشرفته در جریان است.

آقای برادعی در ادامه خواستار ادامه مذاکرات میان تهران و جامعه بین المللی برای حل و فصل پرونده اتمی جمهوری اسلامی شد.

والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از دیدار با مدیر کل آژانس گفت که کار بر روی ارائه پیشنهاد یک گفت وگوی جدید در جریان است ولی مشخص نیست که آیا ایران آن را خواهد پذیرفت یا نه.

ایران سال گذشته اعلام کرده بود که برای تولید سوخت هسته ای در مقیاس صعنتی، سه هزار سانتریفوژ در بخش زیر زمینی تاسیسات نطنز نصب کرده است. اما این سانتریفوژها از نوع سیستم های دهه ۱۹۷۰ بودند که از سرعت کمتری برخورد هستند و اینک ایران در حال نصب سانتریفوژ پیشرفته تراست.

غنی سازی اورانیوم کاربردی دوگانه دارد که هم می تواند برای تولید سوخت نیروگاه های هسته ای و هم تولید سلاح اتمی به کار رود.

ایران بارها تاکید کرده است که هدف از غنی سازی اورانیوم، تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی این کشور است. این در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ایران این تکنولوژی را برای دستیابی به سلاح هسته ای به کار گیرد.

«ایران هرگز قدرت اتمی نخواهد شد»

در همین حال، اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای که روز پنج شنبه مننتشر شد گفته است که بر اساس «اطلاعات» وی، ایران به یک «قدرت اتمی» در جهان بدل نخواهد شد.

آقای اولمرت در گفت وگویی با روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: «بر پایه آنچه که من می دانم و خوانده ام، می توانم بگویم که تلاش های جامعه بین المللی موفقیت آمیز خواهد بود و ایران یک قدرت اتمی نخواهد شد.»

به گفته وی، «تلاش های گسترده ای از سوی جامعه بین المللی در جریان است تا مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی شود. اسرائیل نیز بدون اینکه این تلاش ها را هدایت کند، نقشی مهم در آن بازی می کند.»

اظهارات نخست وزیر اسرائیل همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی منتشر شد که روز پنجشنبه در مراسم روز ارتش گفت: «ملت ایران مقتدرترین و عزیزترین ملت دنیا است.»

وی افزود: «امروز اقتدار ملت ایران در حدی است که هیچ یک از قدرت های موجود دنیا قادر نیستند و جسارت آن را ندارند که منافع و امنیت ملت ایران را مورد تهدید قرار دهند.»    منبع:رادیو فردا

نصب نخستین دستگاه های خودکار فروش سرنگ و کاندوم در ایران

 

 

ایران

دستگاههای خودکار فروش کاندوم برای جلوگیری از ایدز در جهان گسترش بسیار چشمگیری داشته اند. (عکس از AFP، دستگاه فروش کاندوم در دهلی نو)

 

ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد که اولین دستگاه های خودکار فروش سرنگ، کاندوم و لوازم پانسمان را در پنج مرکز نگهداری از معتادان نصب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا جهانی جانشین ستاد کل مبارزه با مواد مخدر که در ایران متولی کمک به درمان معتادان است، گفته است که هزینه خرید این اقلام از دستگاه های خودکار یک سکه ۵۰ تومانی است.

آقای جهانی، در باره علت نصب این دستگاه ها که تا کنون در ایران وجود نداشته گفته است: «هدف از اجرای این طرح این است که اگر برای مثال، معتادی در شب نیاز به سرنگ پیدا کرد، به دنبال استفاده از سرنگ آلوده و مشترک نباشد.»

در گزارش های رسمی وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی ایران، استفاده مکرر از یک سرنگ برای تزریق توسط افراد متفاوت، عمده ترین دلیل شیوع بیماری ایدز عنوان شده است.

همچنین در این گزارش ها معتادان تزریقی آلوده، به دلیل ارتباط جنسی با زنان روسپی، عامل اصلی گسترش ویروس ایدز در جامعه معرفی شده اند.

پیش از این، دولت ایران برای کاهش آمار تزریق مشترک، طرح هایی برای توزیع سرنگ رایگان میان معتادان اجرا کرده بود، اما آذر ماه گذشته، بهرام یگانه، رییس انجمن مبارزه با آسیب های رفتاری به خبر گزاری ایسنا گفته بود که طرح توزیع سرنگ رایگان به طور جدی انجام نشده است.

پیش از این، دولت ایران برای کاهش آمار تزریق مشترک، طرح هایی برای توزیع سرنگ رایگان میان معتادان اجرا کرده بود، اما آذر ماه گذشته، بهرام یگانه، رییس انجمن مبارزه با آسیب های رفتاری به خبر گزاری ایسنا گفته بود که طرح توزیع سرنگ رایگان به طور جدی انجام نشده است.

اما فروش کاندوم به معتادان برای جلوگیری از گسترش بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی، تا به حال در ایران سابقه نداشته است.

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، روز ۲۲ اسفند ماه در یک نشست خبری در تهران اعلام کرد که بر اساس تازه ترین تحقیقات این انجمن، یک چهارم معتادانی که در یک پروژه تحقیقاتی مورد آزمایش قرار گرفته اند مبتلا به ایدز بوده اند.

۱۸ درصد معتادان ایران تزریقی هستند

تازه ترین آمار در باره تعداد معتادان در ایران که اول اسفند ماه سال ۸۶ منتشر شد نشان می دهد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی معتاد به انواع مواد مخدر هستند که ۱۸ درصد این معتادان مواد مورد مصرف خود را تزریق می کنند.

همچنین در این پژوهش آمده است که هفت درصد کل معتادان، تزریق مشترک انجام می دهند و ‪ ۲۵‬درصد آنها تزریق مشترک را تجربه کرده اند.

این آمار حاصل پژوهشی با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد کشور در سال ۸۶» ‪ است که زیر نظر سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران انجام شده است. 

بر اساس این پژوهش، «کراک ایرانی» و هروئین ‪ ۴۴/۵‬درصد و «نورچیزک» و«تمجیزک» در مجموع ‪ ۸‬ درصد از کل مواد مخدر مصرفی در ایران را تشکیل می دهد. «نورچیزک» و«تمجیزک» داروهایی بوده اند که در ابتدا برای ترک اعتیاد تجویز می شدند، اما اکنون خود به ماده مخدر مورد نیاز گروهی از معتادان بدل شده اند.

در این پژوهش تاکید شده است که «گرچه شیوع مصرف مواد مخدر در بعضی موارد کاهش یافته، اما شدت اعتیاد افزایش یافته که خود یک اخطار است.»

منظور از شدت اعتیاد، حجم مواد مخدر مصرفی برای هر معتاد و «میزان اعتیاد آوری» مواد مخدر است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر، کراک ایرانی را که از هروئین چهاربرابر خالص شده به دست می آید و «نورچیزک» و«تمجیزک» را که به صورت ویال های قابل تزریق فروخته می شود، به عنوان «مواد به شدت اعتیاد آور» معرفی کرده است.

برخی آمارها در باره معتادان ایران که این پژوهش منتشر شده است نشان می دهد:

  • به طور میانگین، در سال ۸۶ روزانه ۹ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در ایران فوت کرده اند.
  • درآمد معتادان به طور میانگین ماهیانه ‪ ۳۶۰‬هزار تومان است.
  • ۳۰‬ درصد معتادان بی کار هستند که ‪ ۳۰‬ درصد این بی کاران به دلیل اعتیاد شغل خود را از دست داده اند.
  • هرمعتاد ماهانه از یک ‬هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان صرف خرید مواد مخدر می کند.
  • هزینه ماهیانه خرید مواد مخدر برای هر معتاد به طور میانگین یکصد و ۸۲ هزار تومان است.

منبع :رادیو فردا

یک سخن

خداوند دعای کسانی را که می خواهند نفرت را از خود دور کنند مستجاب میکند اما صدای کسانی را که میخواهند از عشق بگریزند نمی شنود.


*پا ئولو کوئیلو*